امروز : چهارشنبه, 27 خرداد , 1405
- مشارکت ۵۰ هزار نفری مردم آذربایجان شرقی در پویش کاشی حرم سیدالشهدا(ع)
- پزشکیان: عدالت در سلامت و رسیدگی به اقشار آسیبپذیر محور تحول نظام بهداشت است
- عارف: نگاه قیم مآبانه به مردم و اهل فرهنگ کنار گذاشته شود
- تدوین بسته جامع ریسکها و چالشها برای ارائه به رئیس جمهور
- گزارش از نوزایی کریدورهای شرقی در سایه تحولات ژئوپلیتیک منطقه
- صادرات ۳۳۴ میلیون دلاری از گمرکات آذربایجان شرقی
- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: حفظ گاو بومی سرابی صیانت از یک گنجینه ژنتیکی برای امنیت غذایی کشور است
- نقشآفرینی آذربایجان شرقی در نجات تجارت ایران و ترکیه از فشار «کوتا»
- مدارس مرموز اسرائیلی در ایران
- فوتبال و سیاست، از مهاجران تا جنگ فرهنگی در آمریکا
- صنعت فولاد بناب نیازمند حمایت جدی دولت است/ تولید ۲۰ درصد از محصولات فولادی کشور
- تحقق بهرهوری اقتصادی با احیای موقوفات آذربایجانشرقی
- فرماندار مراغه : پسرفت در حوزههای فرهنگی و اجتماعی مراغه مشهود است
- تأمین و توزیع ۹۵۶ تن کالای اساسی ویژه ماههای محرم و صفر در آذربایجان شرقی
- قضاوتهای عجولانه درباره توافق/ نه خوشبینی سادهانگارانه، نه بدبینی فلجکننده
- سه مطالبه استاندار آذربایجان شرقی از فولاد مبارکه: امکان فروش اعتباری از طریق LC با هدف حمایت از نقدینگی
- اقتصاد ایران به سرمایه نیاز دارد، نه نقدینگی/ بازسازی، سکوی اصلاحات اقتصادی
- حماسه ایرانیها در لسآنجلس، فریاد «ایران» در آمریکا
- اینفانتینو خطاب به ملیپوشان ایران: پیام بزرگی به دنیا دادید/ شما در حال نوشتن تاریخ هستید
- اتحادیه اروپا ادله کافی برای تعلیق توافق تجاری با رژیم صهیونیستی را در اختیار دارد
- چگونه تولید داخلی، سد راه فروپاشی اقتصاد ایران در جنگ شد
- تساوی تماشایی ایران و نیوزیلند؛ معادلات گروه پیچیده شد
- آذربایجانغربی الگوی موفق دیپلماسی استانی است
- سهم ۹۶.۵ درصدی مالیات از درآمدهای آذربایجان شرقی
- تدوین نخستین طرح هادی «علیشاه» با رویکرد شهرسازی نوین
- در آخرین تمرین پیش از سفر به لسانجلس؛ ملیپوشان به اسم «ایران» همقسم شدند
- آقا جواد فقط خودت بغض کردی!
- درتنمایی تیمهای آسیایی در جامجهانی ۲۰۲۶، برتری غافلگیرانه استرالیا مقابل ترکیه
- آغاز به کار نخستین مرکز شورای سازش کشور در آذربایجان شرقی
- استاندار آذربایجانغربی : هیاتهای مذهبی باید تقویت شوند
معاون بهداشت وزارت بهداشت: فرصت بیسابقه استفاده از گوشیهای همراه برای ارتقای سواد سلامت و تقویت خودمراقبتی
بهار وطن نیوز، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز تلفنهای هوشمند به ابزاری در دسترس عموم مردم تبدیل شدهاند و حتی تعداد آنها از جمعیت کشور فراتر رفته است، گفت: این موضوع فرصتی بیسابقه برای ارتقای سواد سلامت و تقویت خودمراقبتی فراهم کرده است.
به گزارش بهار وطن نیوز، ، دکتر علیرضا رئیسی در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به رویکرد دولت در اجرای برنامههای کلان سلامت اظهار کرد: برنامههای حوزه بهداشت باید دقیقا منطبق بر شاخصها و الزامات برنامه هفتم توسعه پیش برود و در این چارچوب، چهار اولویت اصلی برای حوزه بهداشت تعریف شده است.
وی با اشاره به نگاه تخصصی رئیسجمهور به حوزه سلامت افزود: سابقه و آشنایی رئیسجمهور با نظام سلامت، فرصت مهمی برای پیشبرد اصلاحات ساختاری از جمله پزشکی خانواده و نظام ارجاع فراهم کرده و این موضوع میتواند به شکلگیری زبان مشترک در تصمیمگیریهای سلامتمحور کمک کند.
*جوانی جمعیت نخستین اولویت نظام سلامت/حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند/همین گروه نزدیک به ۴۰ درصد تختهای بیمارستانی را به خود اختصاص میدهن
معاون بهداشت وزارت بهداشت، نخستین اولویت حوزه سلامت را جوانی جمعیت دانست و گفت: روند کاهش تولد و افزایش سالمندی نگرانکننده است و اگر همه دستگاهها بهصورت جدی وارد عمل نشوند، کشور در آینده با چالشهای جدی اجتماعی، اقتصادی و سلامت مواجه خواهد شد. در حال حاضر حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، اما همین گروه نزدیک به ۴۰ درصد تختهای بیمارستانی را به خود اختصاص میدهند.
رئیسی تأکید کرد: وزارت بهداشت بهتنهایی قادر به حل مسئله جمعیت نیست و این موضوع نیازمند مشارکت همه دستگاهها، نهادها و ارکان حاکمیت است.
وی پزشکی خانواده و نظام ارجاع را دومین اولویت حوزه بهداشت برشمرد و افزود: نظام ارائه خدمات سلامت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد؛ نه رضایت گیرندگان خدمت کافی است و نه هزینهها قابلقبول. ساماندهی این وضعیت بدون تعریف صحیح «شبکه خدمات سلامت» امکانپذیر نیست.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از برداشتهای نادرست از مفهوم شبکه سلامت تصریح کرد: شبکه سلامت فقط به سطح یک یا بهداشت محدود نمیشود، بلکه زنجیرهای کامل از خدمات سطح یک، دو و سه را شامل میشود و اجرای موفق پزشکی خانواده منوط به استقرار کامل این شبکه است.
دکتر رئیسی سومین اولویت حوزه بهداشت را عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانست و افزود: مسائلی مانند آلودگی هوا، حوادث جادهای، تغذیه ناسالم، کاهش فعالیت بدنی و بیماریهای غیرواگیر، بیش از درمان، نیازمند مداخله اجتماعی و پیشگیرانه هستند. در این میان، مدارس نقش کلیدی دارند و تمرکز بر بهداشت مدارس میتواند آینده سلامت کشور را تضمین کند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه، خودمراقبتی را چهارمین اولویت اصلی حوزه بهداشت عنوان کرد و گفت: امروز تلفنهای هوشمند به ابزاری در دسترس عموم مردم تبدیل شدهاند و حتی تعداد آنها از جمعیت کشور فراتر رفته است؛ این موضوع فرصتی بیسابقه برای ارتقای سواد سلامت و تقویت خودمراقبتی فراهم کرده است.
وی افزود: با بهرهگیری هدفمند از تلفنهای هوشمند و ابزارهای پوشیدنی میتوان آموزش سلامت، پیشگیری از بیماریها و پایش شاخصهای سلامت فردی را متناسب با گروههای مختلف سنی توسعه داد و مشارکت مردم در مراقبت از سلامت فردی و اجتماعی را افزایش داد.
خودمراقبتی دیجیتال بهمعنای حذف روشهای سنتی آموزش سلامت نیست
دکتر رئیسی تاکید کرد: استفاده از تلفنهای هوشمند در حوزه خودمراقبتی باید مبتنی بر محتوای علمی، ساده و متناسب با نیاز مخاطبان باشد و خودمراقبتی دیجیتال بهمعنای حذف روشهای سنتی آموزش سلامت نیست، بلکه مکمل آنهاست.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با قدردانی از دانشگاههای علوم پزشکی، خواستار تبدیل آموزشها به اقدام عملی شد و گفت: انتظار میرود دانشگاهها با تعریف مأموریت مشخص برای این چهار محور، گزارشهای ملموس و قابل ارزیابی از دستاوردهای خود ارائه دهند.
دانشگاه علوم پزشکی، , دانشگاه،
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
