Wednesday, 19 November , 2025
امروز : چهارشنبه, 28 آبان , 1404
منتخب »
شناسه خبر : 2746
  پرینتخانه » اخبار صفحه اصلی, اخبار موسسه فرهنگی شمس تشریق آذر, اخبار ویژه, شهرداری ها تاریخ انتشار : 06 آبان 1404 - 12:44 |

حواشی شورای شهر پیرامون مدیریت شهری تهران؛ از مدیریت نمایشی تا سیاه‌نمایی

تهران - بهار وطن- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شماره ۳۶۶ این شورا در مورد عملکرد شهرداری در حوزه های مختلف به بحث پرداختند به نحوی که یکی از اعضا از مدیریت نمایشی سخن به میان آورد و دیگری این اظهارات را سیاه نمایی خواند.
حواشی شورای شهر پیرامون مدیریت شهری تهران؛ از مدیریت نمایشی تا سیاه‌نمایی

تهرانبهار وطن– اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شماره ۳۶۶ این شورا در مورد عملکرد شهرداری در حوزه های مختلف به بحث پرداختند به نحوی که یکی از اعضا از مدیریت نمایشی سخن به میان آورد و دیگری این اظهارات را سیاه نمایی خواند.

به گزارش خبرنگار بهار وطن ، مهدی اقراریان روز یکشنبه با بیان اینکه مدیریت نمایشی در پایتخت به بن‌بست رسیده است، اظهار کرد: با گذشت بیش از چهار سال از آغاز فعالیت دوره کنونی مدیریت شهری و با وجود وعده‌های مکرر برای حل معضل ترافیک، نه‌تنها این مشکل برطرف نشده بلکه وضعیت ترافیکی تهران پیچیده‌تر نیز شده است.

وی افزود: با عنایت به حکم وزیر کشور در یازدهم شهریور ۱۴۰۰ برای آقای زاکانی و گذشت بیش از چهار سال از دوره مدیریتی وی و همکارانشان در پایتخت، شهروندان تهرانی از ما می‌پرسند وعده‌های شهردار درباره حل معضل ترافیک چه شد؟

اقراریان ادامه داد: متأسفانه امروز نه‌تنها مشکلات ترافیکی شهر تهران کاهش نیافته بلکه این مشکلات گسترده‌تر و پیچیده‌تر شده است. به نظر می‌رسد حکمرانی نمایشی و گزارشی در شهر تهران با بن‌بست روبرو شده و شهروندان تهرانی بزرگ‌ترین زیان‌دیدگان این رویکرد هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد که در مدت زمان باقی‌مانده از دوره کنونی مدیریت شهری، با اصلاح رویه‌ها و بازنگری در سیاست‌های ترافیکی، شاهد گره‌گشایی از مشکلات شهروندان در حوزه ترافیک باشیم.

نقد عملکرد مدیریت شهری باید مستند باشد، نه سیاه‌نمایی

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هرگونه نقد نسبت به عملکرد مدیریت شهری باید مستند به آمار، گزارش‌های رسمی و تحلیل‌های کارشناسی باشد، گفت: بیان کلیاتی نظیر «هیچ کاری نشده» یا «وضع بدتر شده» بدون ارائه مستندات، نه‌تنها غیرمنصفانه است، بلکه از شأن شورا نیز می‌کاهد. ما به‌عنوان نمایندگان مردم، وظیفه داریم که با دقت، انصاف و مسئولیت‌پذیری سخن بگوییم و از فضای شورا برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری بهره ببریم.

احمد صادقی افزود: لازم می‌دانم نکته‌ای مهم را در خصوص برخی اظهارنظرهای اخیر در فضای رسانه‌ای و حتی در صحن شورا مطرح کنم؛ اظهارنظرهایی که متأسفانه با بی‌انصافی تمام، تمام تلاش‌های مجموعه مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و کاهش ترافیک تهران را نادیده گرفته و به‌جای نقد سازنده، به سمت تخریب و سیاه‌نمایی سوق پیدا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما به‌خوبی واقفیم که موضوع ترافیک تهران، یکی از پیچیده‌ترین و چندوجهی‌ترین چالش‌های شهری است که حل آن نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، سرمایه‌گذاری گسترده، و همکاری بین‌نهادی است؛ در چنین شرایطی، نادیده گرفتن اقدامات انجام‌شده و بیان جملاتی کلی و غیرمستند، نه‌تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند، بلکه موجب تضعیف اعتماد عمومی و بی‌انگیزگی در بدنه اجرایی شهرداری خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در سال‌های اخیر، اقدامات متعددی در حوزه حمل‌ونقل عمومی، توسعه خطوط مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اجرای طرح‌های ترافیکی هوشمند، و ساماندهی شبکه معابر صورت گرفته است. هرچند هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارند، اما قابل انکار نیستند و باید در ارزیابی‌ها لحاظ شوند. به‌عنوان مثال، افزایش طول خطوط مترو، راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید، و ارتقای سیستم‌های کنترل ترافیک، همگی گام‌هایی مؤثر در مسیر کاهش بار ترافیکی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین یادآوری می‌کنم که نقد سازنده، زمانی مؤثر است که با هدف اصلاح و بهبود مطرح شود، نه با نیت تخریب و بی‌اعتبارسازی. اگر هدف ما ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است، باید با همدلی، همکاری و گفت‌وگوی مستدل، مسیر اصلاح را هموار کنیم.

شأن شورا نظارت است، نه حمایت حزبی

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: اینکه تصور کنیم در یک حزب هستیم و به شورا آمده‌ایم تا فقط از هم حمایت کنیم، قطعاً در شأن هیچ‌یک از اعضای شورا نیست، هنر ما باید این باشد که درد مردم را بفهمیم، فریاد درد مردم را سر دهیم و گره‌گشای زندگی آنان باشیم.

سید جعفر تشکری‌هاشمی در واکنش به تذکر یکی از اعضای شورای شهر گفت: صحبت‌های آقای صادقی به گونه‌ای بود که بنده علاقمند شدم تذکر بدهم و صحبت‌های ایشان را کامل کنم باید تاکید کنم شأن شورا نظارتی است.

وی تاکید کرد: هرچه تعریف کنیم، اگر پشت آن عملکردی نباشد، جز قرار دادن خود در معرض بی‌اعتمادی بیشتر مردم، نتیجه دیگری نخواهد داشت. نمی‌دانم مخاطب سخنان آقای صادقی چه کسانی بودند، اما شورا شأن نهاد بالادستی برای شهرداری دارد و باید گام‌به‌گام مسائل را بررسی کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به موضوع مناسب‌سازی شهر برای معلولان اشاره کرد و گفت: معاون شهردار تهران اعلام کرد یک میلیون متر از معابر تهران مناسب‌سازی شده است و این یعنی ۲۵ درصد شهر مناسب‌سازی شده اما اگر مردم آن را ببینند، خوشحال خواهند شد و اگر هزار جمله بگوییم و مردم آن را در عمل نبینند، باز هم خوب نیست.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از اعضای شورا و مسئولان خواست تا از نمایشگاه «همام» دیدن کنند، از همه می‌خواهم از نمایشگاه همام دیدن کنند تا ببینند کسانی که با ناتوانی جسمی روبرو هستند چگونه بر محدودیت‌های خود غلبه کرده و کارهای بزرگی انجام داده‌اند. ما باید به فکر مسائل خاص معلولان باشیم. آنها در ترافیک، درمان و دارو با مشکلاتی روبرو هستند؛ بیماران پروانه‌ای برای دسترسی به داروهای خود ابراز نگرانی کرده‌اند. در بحث نگهداری، درمان و اشتغال، معلولان با مسائل خاصی روبه‌رو هستند و امیدوارم مدیران کشور با حضور در این نمایشگاه، درد و دل آنان را بشنوند.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: طبق قانون، سه درصد از استخدام‌ها باید از میان معلولان و جانبازان باشد. انتظار داریم شهرداری نیز در جذب‌های خود این قانون را رعایت کند؛ بسیاری از این معلولان و جانبازان دارای تحصیلات عالیه هستند و می‌توانند به مجموعه شهرداری کمک کنند.

وی خطاب به شهرداری تهران گفت: از معاونت فرهنگی و روابط عمومی می‌خواهم هدایایی که به مناسبت‌های مختلف به افراد داده می‌شود را از تولیدات این دوستان خریداری کنند تا کسب‌ وکار و فعالیت آنان نیز توسعه یابد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ ونقل شورای شهر تهران با انتقاد از برخی موانع شهری بیان کرد: هزینه های بسیار کرده‌ایم و موانع فیزیکی‌ای را در پیاده راه ها قرار داده‌ایم که حتی افراد عادی نیز نمی‌توانند از آن عبور کنند. این موانع، نه‌تنها به معلولان بلکه به افراد سالم هم آسیب می‌زند و در واقع، هزینه‌ برای کاری بی‌خاصیت بوده است.

تشکری‌هاشمی با اشاره به مشکل ساختمان‌های قدیمی اضافه کرد: بسیاری از ساختمان‌های قدیمی فاقد آسانسور یا بالابر هستند. در حالی که ما در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون، برای ساختمان‌هایی که این امکانات را نداشته باشند حکم قلع و قمع صادر می‌کنیم.

وی ضعف روشنایی پیاده‌روها را یکی از مشکلات دیگر شهر دانست و گفت: روشنایی پیاده‌روهای ما بسیار ضعیف است و موانع فیزیکی متعددی در آنها وجود دارد. پیشنهاد و تقاضای من این است که هم شورای شهر و هم شهردار تهران، مشاور امور معلولان داشته باشند تا هم صدای آنان شنیده شود و هم بتوان در ارتباطی مستقیم تصمیمات مناسب‌تری گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: استودیوی مردمی تحت عنوان “استودیو صدای شهر” در تهران داریم که ۲۰ سال است فعالیت می‌کند، اما نزدیک به ۱۹ ماه از امضای قرارداد آن با شهرداری گذشته در این استودیو هر پنج دقیقه صدای مردم پخش می‌شد تا مشکلات آنان به گوش مسئولان برسد، اما متأسفانه قرارداد آن امضا نشده است. ما می‌دانیم که با خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و اینفلوئنسرها چگونه قرارداد می‌بندند، اما این رادیو هم صدای مردم شهر تهران است و باید با آن قرارداد بسته شود.

متولی مناسب‌سازی معابر در این دوره مشخص نیست

دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: روز گذشته توفیق داشتم از نمایشگاه بین‌المللی «هُمام» بازدیدی داشته باشم؛ نمایشگاهی که ویژه‌ی هنرمندان جانباز و معلول، هم از ایران و هم از سایر کشورهای دنیا است. ظاهراً همه‌ شورا به این نمایشگاه دعوت شده‌اند. پیشنهاد می‌کنم اگر فرصت داشتید، تا فردا که نمایشگاه برقرار است، حتماً بازدیدی داشته باشید؛ چرا که این بازدید می‌تواند بسیار مفید و الهام‌بخش باشد.

ناصر امانی ادامه داد: ۲ نکته عرض کنم، اولاً جای خالی مدیریت شهری در این نمایشگاه به‌شدت محسوس بود؛ واقعاً مشخص نیست علت عدم حضور شهرداری در این رویداد چه بوده است. در حالی که اگر شهرداری در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کرد، می‌توانست اقدامات خود را در زمینه‌ی تسهیل زندگی جانبازان و معلولان – چه آن‌هایی که تاکنون انجام شده، چه در دست اجراست و چه در برنامه قرار دارد – به نمایش بگذارد. علاوه بر آن، حضور شهرداری فرصتی بود تا مسئولان محترم از نزدیک سخنان و دغدغه‌های دل این افراد را بشنوند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که بخشی از مشکلات این قشر، مربوط به حوزه‌ی شهری نیست؛ مانند مسائل بیمه، اشتغال و استخدام که در جلسه‌ی پیش نیز به آن‌ها اشاره کردم. اما مسئله‌ی «مناسب‌سازی معابر شهر تهران» برای افراد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی – اعم از جانبازان، معلولان، نابینایان یا افراد دارای مشکل حرکتی – موضوعی است که مستقیماً در حیطه‌ی وظایف شهرداری قرار دارد.

رییس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران اضافه کرد؛ در حال حاضر نمی‌دانم مسئول مستقیم مناسب‌سازی در این دوره‌ی مدیریت شهری چه کسی است. در دوره‌ی ما، شهردار تهران مشاوری داشت که خود از جانبازان گران‌قدر بود و با ویلچر تردد می‌کرد. او همواره در دفتر شهردار حضور داشت و تا حد توان و امکانات، اقدامات مؤثری انجام می‌داد.

امانی گفت: اکنون به نظر می‌رسد متولی مناسب‌سازی در حوزه‌ی معابر، «معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران» باشد. بعید می‌دانم شهردار فعلی مشاوری در این زمینه داشته باشد. لازم است مشخص شود در این دوره، دقیقاً چه اقداماتی برای مناسب‌سازی انجام شده و چند کیلومتر از معابر شهر به‌صورت واقعی مناسب‌سازی شده است؟

وی توضیح داد: در بازدید دیروز، هنگامی که حاضران متوجه شدند بنده از اعضای شورا هستم، هجمه‌ای از گلایه‌ها و شکایات مطرح شد؛ به‌ویژه نسبت به اینکه روند مناسب‌سازی در شهر تهران تقریباً متوقف شده یا دست‌کم، رها شده به نظر می‌رسد. اگر چنین نیست، لازم است متولی امر مشخص باشد و گزارشی شفاف و قابل راستی‌آزمایی از عملکرد خود ارائه دهد. در گزارش‌های مکتوب شهرداری، از «هزاران کیلومتر مناسب‌سازی» سخن گفته می‌شود؛ اما واقعاً این اقدامات در کجا انجام شده است؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: هنگامی که فردی برای دریافت پروانه‌ ساخت به شهرسازی منطقه مراجعه می‌کند، آیا در فرآیند صدور پروانه، مناسب‌سازی ساختمان به‌عنوان یک آیتم الزامی لحاظ می‌شود؟ یعنی آیا مهندس ناظر موظف است بررسی کند که استانداردهای مناسب‌سازی در ساختمان رعایت شده است یا خیر؟ بعید می‌دانم چنین نظارتی به‌صورت جدی وجود داشته باشد؛ هرچند امیدوارم در عمل این‌گونه نباشد.

امانی اظهار کرد: یکی از اعتراضات جدی جانبازان و معلولان در نمایشگاه دیروز این بود که عملاً چنین نظارتی وجود ندارد. اکنون در تهران برج‌های متعددی در همین دوره ساخته و بعضاً به بهره‌برداری رسیده‌اند، اما در بسیاری از آن‌ها مسیر تردد برای ویلچر یا افراد دارای محدودیت جسمی در نظر گرفته نشده است.

به گفته وی، این مسئله بسیار مهم است، زیرا «مناسب‌سازی» وظیفه‌ی قطعی و قانونی شهرداری است و در تمام کشورهای دنیا از اولویت‌های اساسی مدیریت شهری به شمار می‌رود. در پایتخت‌های مشابه تهران، به ندرت دیده می‌شود که فردی دارای معلولیت نتواند به‌تنهایی در سطح شهر تردد کند و نیازمند کمک دیگران برای جابه‌جایی ویلچر خود باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: درخواست جمعی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه این بود که تعدادی از آثار و تابلوهای آنان توسط مجموعه‌های رسمی خریداری شود. به نظر من، شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری و نیز سازمان زیباسازی شهر می‌توانند طی یکی ۲ روز باقی‌مانده از برگزاری نمایشگاه، بازدیدی داشته باشند و در صورت امکان، بخشی از آثار این هنرمندان را خریداری کنند.

ضرورت بازنگری در شیوه به کارگیری کارکنان شهرداری و پیشگیری از فرسودگی شغلی آن‌ها

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت بازنگری در شیوه به کارگیری کارکنان شهرداری و پیشگیری از فرسودگی شغلی آنها تاکید کرد.

زهرا شمس احسان ادامه داد: شهرداری تهران به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای خدمت رسان کشور بر پایه نیروهای انسانی متعهد و فداکار استوار است که در عرصه های گوناگون به ارائه خدمات اشتغال دارند.

وی افزود: گزارش های موجود از برخی واحدها حاکی از این است که بخشی از این کارکنان در موقعیت‌های استخدامی ای قرار دارند که امکان جابه‌جایی، ترفیع یا تغییر سمت شغلی برای آنها موجود نیست. این افراد عمدتاً به دلایل ساختاری یا ملزومات زمان استخدام مثل خانه های سلامت مثل حوزه های بانوان وغیره، در یک جایگاه شغلی ثابت باقی ماندند و حتی پس از سال‌های متمادی پیشرفتی چه به لحاظ عمودی و چه به لحاظ افقی در ساختار نداشته اند.

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هرچند این وضعیت ممکن است در زمان تدوین، دلایل مدیریتی یا اجرایی خاص خودش را داشته باشد اما عواقب روانشناختی سازمانی و کارکردی ما با گذشت زمان بیشتر نمایان شده و لزوم بازنگری را در این رویه را ضروری ساخته است.

وی با بیان اینکه فرسودگی شغلی تنزل انگیزش را به همراه دارد، یادآور شد: احساس بی اعتباری، نداشتن امید به آینده حرفه‌ای، آسیب های جسمانی و روحی تنها بخشی از آثار این شیوه به‌کارگیری است که نه تنها به کارمند لطفه می زند بلکه در نهایت کارایی و کیفیت خدمات سازمان هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش بهره وری می شود.

شمس احسان به دسته دیگری از پرسنل که در بخش ورزش مناطق ۲۲ گانه به صورت تمام وقت فعالیت و خدمت رسانی می کنند، اشاره کرد و افزود: این افراد هیچ جایگاه سازمانی و شغلی ندارند و باوجود مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که حدود ۲ سال از تصویب آن گذشته، به ادارات ورزش مناطق هنوز ابلاغ نشده و پرسنل سازمان ورزش و شاغل در مناطق هنوز در این بخش بلاتکلیف هستند. بنابراین ادامه این روند قطعاً قابل پذیرش نیست.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از شهردار تهران و معاونت توسعه منابع انسانی و امور شورا انتظار می‌رود که نسبت به بازنگری جدی در سیاست های به‌کارگیری کارکنان به‌ویژه آن دسته ای که در موقعیت های ثابت قرار دارند اقدام کنند و نسبت اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در تمامی زمینه ها به ویژه در حوزه منابع انسانی اقدام عاجل کنند.

وی شناسایی جامع کارکنان در شرایط محدود کننده و تهیه بانک اطلاعاتی از مهارت ها و توانمندی هایشان، تدوین و ابلاغ آیین نامه گردش شغلی با چارچوب ها و معیارهای مشخص، ایجاد مسیرهای شفاف پیشرفت حرفه ای و برگزاری جلسات مشاوره ای با کارکنان برای دریافت نظرات و پیشنهادات را به عنوان پیشنهادهای راهبردی که می تواند در حوزه ی منابع انسانی عملیاتی بشود، مطرح کرد.

به گفته شمس احسان قطعاً این اقدامات گامی موثر در جهت ارتقای مدیریت منابع انسانی و افزایش های رضایت شغلی و بهبود عملکرد کلی سازمان خواهد بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.