امروز : دوشنبه, 17 آذر , 1404
- وزیر نیرو: شهید کشوری یک ایرانی مسلمان تمامعیار بود
- قلعهنویی: حریف آسان بیمعناست/ به چهار بازی تدارکاتی قدرتمند نیاز داریم
- مسیر رویایی ایران در جامجهانی ۲۰۲۶؛ شانس تاریخی یوزها برای صعود به مراحل بالاتر
- افتتاح طرح انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی با دستور پزشکیان/غلبه بربحران آب با کار علمی
- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان: سهم ۹۷ درصدی مالیات از درآمدهای آذربایجان شرقی
- رئیس هیات مدیره اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران: به ورشکستگی آبی رسیدهایم/به جای رفع بحران به انتقال آب می اندیشیم
- معاون دبیرکل اکو: ارس در فهرست بررسی پایتختهای گردشگری جدید قرار میگیرد
- مدیر اجرایی ضدتروریست سازمان شانگهای: رزمایشهای مشترک موثرترین شکل همکاری اعضاست
- آغاز رزمایش مشترک ضدتروریستی سهند ۲۰۲۵ در شبستر
- استاندار آذربایجان شرقی: هیچ تشکل دانشجویی نماینده تمام تشکلها نیست
- وزیر علوم: حکمرانی آموزش عالی نیازمند سیاست گذاری واحد است
- معاون عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران: جمهوری اسلامی ایران امنیت هیچ کشوری را تهدید نمیکند
- محمدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی: همگرایی مردم و مسوولان لازمه اجرای موفق طرحهای عمرانی است
- آغاز بازتوانی نیروگاه تبریز تا سه ماه دیگر
- کشف احتکار ۱۰۰ میلیارد ریالی در مراغه
- کارشناس اقتصادی: سه عاملی که بازار طلا و ارز را افزایشی کرد
- کارشناس نفت و انرژی مطرح کرد: نرخ سوم بنزین آغاز مهندسی دوباره نظام یارانه سوخت/۲ راهکار برای مدیریت انرژی
- معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی: مدیریت فضای مجازی منوط به تعیین اولویتهاست
- یک قاضی دادگاه در آذربایجانشرقی محکومان را با تامین لوازم التحریر جریمه کرد
- سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد: اجازه نمیدهیم رویاهای شوم رژیم صهیونیستی درباره ناامن سازی ایران تعبیر شود
تاکید مدیرعامل ایرانخودرو بر اجرای دستور رییس جمهور مدیرعامل ایران خودرو: اجرای برنامه کاهش مصرف سوخت ایرانخودرو از سال گذشته آغاز شده است

بهار وطن – مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در ارتباط با سخنان اخیر رییسجمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، تاکید کرد: این مطالبه کاملا به جا و راهبردی است و برنامه کاهش مصرف سوخت محصولات ایرانخودرو از سال گذشته و همزمان با خصوصیسازی این شرکت آغاز شده است.
به گزارش بهار وطن، عادل پیرمحمدی گفت: مسیر اصلاح مصرف سوخت هم روشن است و هم فوریت دارد، اما تنها زمانی موفق خواهد شد که دولت و خودروسازان در یک برنامه واحد و منسجم حرکت کنند.
سه مسیر کاهش مصرف سوخت
وی کاهش مصرف بنزین را وابسته به سه اقدام اصلی شامل اصلاح قیمت انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای پلتفرم و موتور خودروهای جدید دانست و گفت: ۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بالای ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در کشور تردد میکنند. بدون حذف این ناوگان، هیچ برنامهای موفق نخواهد شد.
پیرمحمدی در عین حال تصریح کرد: اکتان پایین سوخت موجود در کشور، سبب مصرف زیاد سوخت، آلودگی بسیار زیاد و از بین رفتن موتور خودروها میشود که رفع این مشکل و ارتقای استاندارد سوخت نیز دارای اهمیت بالایی است.
وی افزود: سقف توان ارتقای موتورهای احتراق داخلی در دنیا تقریبا به انتها رسیده و برای جهش واقعی در کاهش مصرف سوخت باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی رفت.
هیبرید؛ مسیر اصلی نجات مصرف سوخت
مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه برنامه توسعه خودروهای هیبرید از سال گذشته و بعد از خصوصیسازی در این شرکت آغاز شده، گفت: بخشی از خطهای مربوط نیز در حال راهاندازی است. همانطور که رییس جمهوری نیز اظهار داشتهاند برای توسعه موتور خودروها، خریدهای تکنولوژیک بالا بسیار حیاتی است که ایرانخودرو بخشی از آن را خریداری کرده است، اما با توجه به کمبود ارز در چندماهه اخیر که برای تولیدات جاری نیز دچار چالش شدهایم، سرمایهگذاری و تخصیص ارز برای خرید این تکنولوژی ضروری است و با دستور رییسجمهوری محترم این مهم انجام میشود.
به گفته وی، تنها راه عبور از موضوع مصرف سوخت و کاهش آلایندگیها تولید خودروهای هیبرید است.
پیرمحمدی افزود: برای توسعه هیبرید، موضوع باتری نیازمند سرمایهگذاری۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری بسته به عمق ساخت داخل است که ایرانخودرو حاضر به انجام آن است، اما تامین ارز آن نیازمند حمایت و تامین از سوی دولت است.
وی با بیان اینکه ایرانخودرو برنامهریزی دقیقی در اینخصوص دارد، اظهار کرد: علاوه بر توسعه خودرو هیبرید، موتورهای فعلی این شرکت کممصرفتر خواهد شد و البته نمیتوان انتظار داشت خودرو احتراق داخلی حرکت کند و مصرف سوخت آن صفر باشد. برای توسعه خودروهای برقی نیز در صورت حمایت دولت از خریداران آن مانند دیگر کشورهای دنیا، حاضر به سرمایهگذاری هستیم. حمایت از خریداران و اختصاص یارانه به آنها برای خرید خودرو برقی بسیار مهم است.
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به نتایج تست میدانی این شرکت اعلام کرد: مصرف سوخت خودروهای هیبریدی بیش از ۳۵ درصد کمتر از نمونه بنزینی است و با فنآوری هیبرید به راحتی میتوانیم مصرف را به زیر پنج لیتر برسانیم.
وی گفت: پروژههای هیبریدی ایرانخودرو در حوزه موتور، گیربکس و پلتفرم در جریان است و از سال آینده امکان تولید روزانه ۱۰۰۰ خودرو هیبریدی وجود دارد که تا پایان سال به ۲۰۰۰ دستگاه خواهد رسید؛ موتور هیبرید ضمن کاهش مصرف سوخت، سبب افزایش قدرت و توان خودرو نیز میشود.
نیاز به سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در گیربکس هیبرید
پیرمحمدی اعلام کرد: طراحی و کسب دانش فنی گیربکسهای هیبریدی آغاز شده، اما برای داخلیسازی کامل آن به ۲۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری نیاز است. اگر این سرمایهگذاری انجام شود، ایران ششمین کشور تولیدکننده این گیربکسها خواهد شد. اکنون مجبوریم واردات انجام دهیم که ارزبری بالایی دارد.
وی برنامه تولید ایرانخودرو را تکمیل پروژه تارای هیبریدی در نیمه اول سال آینده و آمادگی برای تولید انبوه از نیمه دوم، ظرفیتسازی برای تولید سالانه ۱۵ هزار دستگاه هیبرید در فاز اول (قابل افزایش تا ۲۵۰ هزار دستگاه در صورت کشش بازار)، تبدیل پلتفرمهای جدید داخلی، از جمله تارا و ریرا، به نسخههای هیبریدی و هیبریدسازی خودروهای CKD برای کاهش مصرف و آلایندگی اعلام کرد.
پیرمحمدی تاکید کرد: دولت باید از مصرفکنندگان خودروهای هیبریدی با مشوقهایی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده یا یارانه خرید حمایت کند، زیرا اختلاف قیمت این خودروها با نمونههای بنزینی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است.
استقبال از موضع رییسجمهور
پیرمحمدی در پایان گفت: اینکه رییسجمهور موضوع کاهش مصرف سوخت را بهصورت صریح مطرح کردند، کاملا درست و استراتژیک است. ما از این موضع استقبال کردیم و کاملا آماده همکاری هستیم؛ به شرط آنکه وظایف حاکمیت نیز همزمان اجرا شود تا بتوانیم با هم مصرف سوخت کشور را کنترل کرده و دوباره به صادرکننده بنزین تبدیل شویم.
ایرانخودرو، , خودرو سازی، , خودرو، , رییس جمهور، , ماشین، , مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو،
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
