Sunday, 7 December , 2025
امروز : یکشنبه, 16 آذر , 1404
منتخب »
شناسه خبر : 302
  پرینتخانه » آذربایجان شرقی, اجتماعی, اخبار صفحه اصلی, اخبار ویژه, شهرداری ها, هشترود, همدان, یزد تاریخ انتشار : 23 دی 1403 - 12:26 |

دکتر مهدی پورصادق شهردار هشترود: توسعه شهر هشترود با اجرای پروژه های عمرانی کلید خورده است

دکتر مهدی پور صادق شهردار تلاشگر شهر هشترود که با رای اعتماد اعضای شورای پنجم و ششم در حال حاضر 5 سال هست در کسوت شهردار این شهر خدمت می نماید. وی در این مدت با شناسایی نیازهای شهر هشترود علاوه بر حوزه های عمرانی و خدماتی در حوزه فرهنگی نیز کارهای قابل قبولی ارائه نموده است. با وی در خصوص فعالیت های شهرداری هشترود گفت و گویی انجام دادیم که در زیر می خوانید.
دکتر مهدی پورصادق شهردار هشترود: توسعه شهر هشترود با اجرای پروژه های عمرانی کلید خورده است

دکتر مهدی پورصادق شهردار هشترود:

توسعه شهر هشترود با اجرای پروژه های عمرانی کلید خورده است

 

 

 

  • آقای دکتر در خصوص بودجه سال‌های گذشته و سال جاری شهرداری هشترود توضیح دهید و همچنین در این سال ها چقدر تحقق یافته است؟

به لطف خدا و با حمایت های اعضای شورای اسلامی شهر و تلاش های شبانه روزی پرسنل خدوم و زحمت کش شهرداری هشترود در طی ۵ سالی که در خدمت شهروندان عزیز بوده‌ام غیر از سال اول همه سال بودجه شهرداری افزایش چشم گیری داشت . ببینید بودجه سال جاری  شهرداری هشترود ۸۵۵ میلیارد ریال می باشد که نسبت به سال 1402 که 500 میلیارد ریال بود نزدیک به ۷۰ درصد افزایش دارد، در حالی که سال قبل با مشکلات زیادی مواجه بودیم ولی خوشبختانه امسال با تلاش های واحد مالی موفق شدیم ۱۱۰ درصد بودجه را محقق کنیم. زمانی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم ۹۰ میلیارد ریال بودجه برای شهرداری هشترود بود و در عرض 4 سال توانستیم برای سال 1403 بودجه شهرداری هشترود را 885 میلیارد ریال ببندیم. این مقدار بودجه برای شهری چون هشترود قابل توجه نیست و متعتقدم که پتانسیل های شهر هشترود بیشتر هست و بایستی بودجه این شهر بیش از 2000 میلیارد ریال باشد تا بتوانیم به اهداف خود در حوزه های عمران، محیط زیست و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر دست پیدا کنیم.

مهمترین بخش در یک شهرداری اجرای پروژه های عمرانی هست در این راستا شاخص‌ترین کارهای عمرانی که در حدود ۵ سال گذشته انجام شده است چیست و امسال کدام پروژه‌ها در حال اجرا هستند؟

با توجه به شرایط نامطلوب شهر هشترود در ۶ سال پیش، فعالیت و ایجاد عملکردهای مثبت شهری بسیار سخت بود و نیاز به برنامه ریزی خوب در امر بودجه بندی و خدمات رسانی به ویژه در بخش حمل و نقل و عمرانی داشتیم. علارغم اینکه در سال های قبل  زحمات زیادی در حوزه های مختلف شهری انجام شده بود اما با توجه به توپوگرافی شهر هشترود، متاسفانه مسیر گشایی محدودی در شهر انجام شده بود و معابر شهر هشترود بسیار محدود بوده و در این شهر کوچک، ترافیک زیادی را شاهد بودیم و مردم در سفرهای درون شهری بسیار سرگردان می‌شدند و معابر جایگزین برای معابر اصلی نداشتیم و شما اگر گذری در شهر داشته باشید خواهید دید که معابر اصلی شهر در دو خیابان خلاصه شده بود که یک خیابان شهر را از شرق به غرب و خیابان دیگر شهر را از شمال به جنوب وصل می کند یعنی تمامی رفت و آمدها برای انجام امورات روزمره مردم شهر از این دو خیابان انجام می‌شود و خیابان فرعی جهت تردد وسایل نقلیه وجود نداشت که این امر باعث بروز مشکلات ترافیکی و بعضی وقت ها باعث بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی می شد و بر اساس سیاست‌های شورای شهر هشترود، برنامه ریزی بر روی پروژه‌های عمرانی با اولویت حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری شکل گرفت و در طول 30 ماه گذشته، پروژه‌های خوبی به خصوص در امر معبرگشایی و تعریض‌ها به مرحله بهره برداری رسید. لذا شهرداری با حمایت های شورای اسلامی شهر در دوره ششم شورای اسلامی شهر در راستای رفاه حال شهروندان و بهبود عبور و مرور شهری و رفع گره‌های ترافیکی کار مطالعاتی گسترده ایی در سطح شهر در این راستا انجام داد و  بعد از دریافت مصوبات لازم از شورای اسلامی و دیگر ارگان ها، اقدام به احداث و تعریض معابر مختلف در سطح شهر نمود که برای نمونه احداث خیابان پروفسور هشترودی یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی شهرداری هشترود می باشد که  تملک مسیرگشایی انجام شده و با زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت ریزی به بهره برداری رسید و یا  پروژه ۱۸ متری چای کنار حد فاصل پل شهرک فرهنگیان تا انتهای خیابان بیمه ایران نیز جزو مهمترین پروژه های شهرداری هشترود بود که توسط شهرداری احداث  شده است و همچنین برای احداث فاز سوم ۱۸ متری چای کنار، ملک های واقع در مسیر حدوا  ۵۰۰ متر تملک و آزادسازی شده و همچنین در ضلع شمالی چای کنار شهر حد فاصل پل پیام نور تا انتهای دانشسرا خیابانی در حدود ۷۵۰ متر طول اجرا شده  که در این خیابان کلاً خانه ها، مزارع و باغ‌ها را تملک نمودیم و دیوار ساحلی اجرا و کارهای زیرسازی، آسفالت، جدول گذاری شده و در حال حاضر زیر بار ترافیکی شهر هست و می توان گفت سه معبر مهم به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر برای گره‌گشایی در سطح شهر هشترود اجرایی شده است و یکسری برنامه‌ها در تداوم سیاست‌های شورای شهر در سال جاری نیز تدوین و کارها شروع شده و تلاش می‌کنیم تا تعدادی مگاپروژه را به مرحله اجرایی برسانیم.

  • شهرداری هشترود در خصوص اجرای فیبرنوری اقدامات خوبی انجام داده است، لطفا در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

یکی دیگر از پروژه‌های شهرداری هشترود که توسط شرکت مبین نت مشارکت می‌شود اجرای فیبر نوری هست که در حدود ۱۳ کیلومتر حفاری انجام شد و در حدود ۷ عدد پورت ورودی گذاشته شد اینکه برای افزایش سرعت اینترنت شهر، بحث هوشمندسازی ترافیک شهری از طریق کنترل دوربین‌های مدار بسته راهنمایی و رانندگی و همچنین در آینده نزدیک با افزایش سرعت اینترنت در حوزه  ارتباطات مواجه خواهیم بود و این پروژه برای شهرداری به عنوان یک پروژه هوشمندسازی معرفی شده است.

  • جناب آقای شهردار شما به عنوان مدیر شهر چه بسته‌ای و یا چه بسترهایی برای سرمایه‌گذاری آماده کرده‌اید که سرمایه گذاران را راغب به سرمایه گذاری در این شهر بنماید؟

همیشه شعار ما این بود که باید فضای شهر را طوری آماده سازی کنیم که سرمایه‌گذار از این روند استقبال کند لذا با تلاش های زیاد شهرمان را اکتیو کرده‌ایم به عنوان مثال شهری که سوت و کور هست و  فعالیت های عمرانی و فرهنگی در ندارد هیچ سرمایه گذاری آماده نمی‌شود که در این شهر سرمایه‌گذاری نماید. ولی در شهری که فعالیت های اجتماعی، عمرانی و فرهنگی زیادی بچشم بیاید به یقین در چنین شهری سرمایه‌گذار فضا را بسیار مناسب و مساعد برای سرمایه‌گذاری دیده و این شهر را برای سرمایه گذاری انتخاب خواهد کرد که در همین راستا با کمیته ای متشکل از شهردا، نماینده شورا، کارشناسان شهرداری و برخی مشاوران سرمایه گذاری خارج از بدنه شهرداری تشکیل شد و در طی مدتی که مطالعات انجام شد، شهرداری هشترود نزدیک ۱۶ مورد پروژه سرمایه‌گذاری و بسته تشویقی برای سرمایه گذاران  مهیا نمود که می توان از ایجاد بازارچه‌های تجاری تا بحث کشتارگاه شهر هشترود یا بحث‌هایی که به حوزه اقتصادی شهر مربوط می‌شود اشاره نمود که بسته های سرمایه گذاری آماده و ارائه گشته است و در این مدت هم تعدادی نیز به سرمایه گذار داده شده است. در شهرداری هشترود نگاه به سرمایه‌گذار نگاه  برد برد و حذف بروکراسی زائد اداری و سهولت در امورات اداری می باشد نه اینکه سرمایه‌گذار در بین کار احساس کند که نمی‌تواند پروژه را به آخر برساند و مشکلات دو سویه برای هر دو طرف ایجاد می شود، بنابراین باید بسته‌های متفاوت، متنوع که جذابیت لازم برای سرمایه‌گذار را داشته آماده کردیم و اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری راه را برای سرمایه‌گذار فراهم نموده تا در آینده بدون هیچگونه  مشکل و توقفی پروژه ها به سرانجام برسد که خوشبختانه از طریق وزارت کشور و از طریق سازمان شهرداری‌ها قرارداد با سرمایه‌گذار بسته می‌شود و تسهیل در عقد قرارداد با سرمایه‌گذار در کمترین زمان ممکن امکان پذیر شده و بدون هیچ مشکلی شهرداری و سرمایه‌گذار با هم قرارداد بسته و پروژه را اجرایی نمایند. در این بین پروژه‌هایی که زود بازده باشد.

  • جناب آقای پورصادق کمک‌های دولت از سال ۱۴۰۰ به بعد  برای شهرداری به چه نحوی بوده است ؟

ببینید اگر بخواهیم کشورهای توسعه یافته را با کشور خودمان مقایسه کنیم، بنده معتقدم اگر دولت بخواهد به مردم خدمت رسانی بکند با حمایت از شهرداری‌ها که براساس وظایف ذاتی و سازمانی در صف اول نهضت خدمت رسانی به مردم قرار دارند و شهرداری ها که از بدو تولد فرد تا بعد از ترک دنیا نیز خدمات ارائه می نماید، حمایت نماید و می تواند در ایجاد رضایت عمومی نقش زیادی داشته باشد  اگر در یک شهری شهرداری بتواند کار مفید یا تاثیرگذاری ارائه نماید، دیدگاه  مردم برای دولت و نظام بسیار مثبت  خواهد بود ولی اگر شهرداری کار مفیدی برای شهرش انجام ندهد و در ارائه خدمات شهری و ایحاد رفاه و نشاط اجتماعی قصور داشته باشد دیدگاه مردم نسبت به دولت و نظام مناسب نخواهد بود. شهرداری یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سازمانی هست که با مردم مستقیما در ارتباط هست و می توان گفت یکی از موسسات غیرانتفاعی عمومی هست و نیاز دارد تا دولت بیش از بیش به شهرداری رسیدگی کند به نظر بنده و از دید توسعه اگر دولت بخواهد به مردم خدمت رسانی بکند باید تمام قد از شهرداری ها حمایت نماید. خوشبختانه بحث ارزش افزوده جزو مواردی هست که که وضع شده است و از این ارزش افزوده دولت درصدی ماهانه از آن محل  برای شهرداری‌ها اختصاص داده است و خوشبختانه در سه سال اخیر این سرانه به صورت منظم به شهرداری‌ها پرداخت شده است و بنوعی سازمان امور مالیاتی را موظف کردند تا پانزدهم هر ماه سرانه ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها واریز شود که خوشبختانه این مالیات ارزش افزوده در واقع به داد شهرداری‌ها رسیده است  و می توان گفت که اگر این طرح عملیاتی نمی شد حدود ۹۰ درصد از شهرداری‌ها با بحران مالی بسیاری مواجه بودند. ببینید شهرداری ها برای اینکه بتوانند به مردم خدمات رسانی کنند بایستی از مردم عوارض بگیرند و این دریافتی ها در اجرای پروژه‌ها به شهرداری ها کمک می کند. به هر حال ما از دولت و از رسانه‌ها تشکر می‌کنیم و انتظار داریم تا با فرهنگ سازی  به مردم آگاهی دهند که شهرداری یک مجموعه غیرانتفاعی هست و برای ارائه خدمات مردم باید عوارض خود را به موقع به شهرداری پرداخت نمایند تا شهرداری هم در اجرای پروزه ها و ارائه خدمات عاجز نماند.

  • با توجه به اینکه بعد از شهادت آیت الله رییسی، رییس جمهور شهید، دولت جدید آقای دکتر پزشکیان تشکیل یافته است چه پیشنهاداتی برای دولت جدید در حوزه شهرداری ها دارید؟

در دولت اقای شهید رییسی کمک های دولتی اعم از ارزش افزوده و ماشین آلات و قیر رایگان خوب حمایت شدیم و با توجه به شناختی که از روحیات رییس  جمهور منتخب جناب آقای دکتر پزشکیان دارم ایشان برای رفاه مردم تلاش زیادی خواهند نمود و امیدوارم در این راستا رفع مشکلات شهرداری ها و حمایت دولت جدید از این دستگاه خدمات رسان را بیشتر شاهد باشیم و در این راستا چند پیشنهاد که مدت ها روی این مسایل شهری کار کرده ام انشاءالله بصورت مکتوب تقدیم وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها خواهم نمود تا شاید گره کشای مشکلات شهرداری ها باشد. برای نمونه در خصوص عوارض درآمد پایدار شهرداری ها  که از طریق خودروها و و عوارض شهری هست  اگر بتوانیم در فیش‌های برق و آب عوارض‌های شهرداری ماهانه درج و دریافت شود  بهتر از آن هست که به صورت سالانه جمع‌بندی شده و در نظر بیننده مبلغی هنگفت بچشم بیاید که با عملیاتی شدن این کار  شهرداری ها  هم می توانند ماهانه به عوارض‌ها دسترسی داشته باشند تا بتوانند از درآمد پایدار در توسعه و ارائه خدمات شهری استفاده کنند مثلاً به فرض شخصی با  خودرو شخصی از خیابان های شهر استفاده می‌کند که در این راستا شهرداری اقدام به تامین روشنایی  و همچنین آسفالت ریزی معابر و خیابان های سطح شهر می نماید و در نگهداری شهر هزینه های هنگفتی خرج می شود اما مردم عوارض خودرو خود را کی پرداخت می نمایند؟ وقتی که طرف ماشین را می‌خرد تا وقتی که خودرو را بفروشد اقدام به پرداخت عوارض سالانه خودرو نمی نماید( البته شهروندانی هم هستند که سالانه عوارض خود را پرداخت می نمایند اما تعدادشان بسیار کم هست در حدود 10 درصد) مالک خودرو بعد از ۱۰ سال که خودرو را فروخت یا به عناوینی خودرو وی توقیف شده آنوقت مجبورا این عوارض را یکجا پرداخت می نماید و این روش پرداخت با این شرایط برای شهرداری  ها اصلاً مناسب نیست به فرض اگر لینک کارت سوخت در دست شهرداری باشد شخصی که این عوارض را پرداخت نکرده به هنگام استفاده از کارت سوخت مسدود شده باشد مجبور است نسبت به پرداخت عوارض های خود اقدام نموده تا بعد از تسویه از خدمات موجود استفاده نماید البته این‌ها یک پیشنهاد است می‌توانیم این‌ها را به وزارت کشور در قالب پیشنهاد ارائه نماییم  و این پیشنهادات برای کل شهرداری‌های کشورمان مفید شود.

در صحبت هایتان فرمودید قانون مالیات‌های مستقیم در هشترود اجرا می‌شود می توانید مثال واضح تری بفرمایید؟

 بله ، همانگونه که مطلع هستید برای تنظیم سند مالکیت افراد بایستی که به دارایی مراجعه نمایند که در این راستا ۲ درصد برای اسناد رسمی و یک درصد سندهای امتیازی از طرف اداره مالیات دریافت می‌شود و در هر شهر به شهرداری خود آن شهر واریز می‌شود و این کار علارغم اینکه گاها مبالغ کمی هست ولی به هر حال برای شهرداری کمک مالی محسوب می‌شود

آقای دکتر در مورد ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر شما چه تصمیماتی گرفته می‌شود؟

 ساخت و ساز غیر مجاز به دو بخش تقسیم می‌شود یک بخشی مربوط به اضافه  بناست و بخش دیگر مربوط به صفر تا صد بنا می‌شود که غیر مجاز کار می‌کند در شهر ما ۹۹ درصد از نوع اول هست مثلاً شخصی صاحب بنایی هست خارج از مجوز در حیاط این خانه ساخت و سازی انجام می‌دهد. تمام تلاشمان در حوزه شهر مقابله با ساخت و ساز هست تا در بطن کار این معضل را ریشه کن نماییم زیرا وقتی  ساختمانی ساخته و در نهایت از طریق مراجع مربوطه حکم تخریب داده می‌شود دور از انصاف است چون منابع مالی هدر می رود  و وقتی هم که تخریب نمی‌شود نوعی بدآموزی برای شهروندان دارد. ولی با توجه به گشت‌های سطح شهر در اول کار ساخت این نوع بناها مقابله می‌شود و نیروهای خدمات شهری شهرداری هشترود به جد پیگیری این قضایا هستند و  باید مقاومت کنیم تا مردم طبق چارچوب قانون مجوز ساخت بگیرند شپس شروع به ساخت و ساز نمایند.

در خصوص خدمات شهری چه کارهایی انجام می‌شود؟

خدمات شهری فعلاً در اختیار بخش خصوصی می‌باشد کارهای روزمره چون جمع آوری زباله، حمل و دفع زباله، تنظیف و پاکسازی معابر اصلی و… روزانه انجام می‌شود. عصرها گشت سیار خدمات شهری در سطح شهر هشترود اقدام به گشت زنی و شناسایی هستند تا هر کجا زباله نمودند نسبت به جمع آوری ان اقدام نمایند ولی در کف نهرها و جوب‌های شهر ما با مشکلاتی مواجه بودیم که براساس مطالعات کارشناسان شهرداری اقدام به  بازسازی نمودیم و تدابیری اندیشه شده و با یک سری تغییرات اساسی باعث خواهد شد که خدمات رسانی در حوزه خدمات شهری برای شهرداری  افزایش پیدا کند .

جناب آقای دکتر در مورد بدهی‌های شهرداری چه نظرات و مطالبی دارید؟

شهرداری یکی از مجموعه‌هایی است که در تمامی دوران‌ها بدهی دارد و بر اساس پیش بینی بودجه، احتمال تحقق درآمد و احتمال افزایش قیمت در پروژه وجود دارد. بنده تیرماه سال ۹۸ که به شهرداری آمدم، بودجه شهرداری ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری ۱۰ برابر شده و به نزدیک ۹۰ میلیارد تومان رسیده ولی هنوز هم برای شهر هشترود کم است و با تقویت درآمدهای پایدار شهرداری امکان افزایش بودجه‌ سال‌های آتی وجود دارد و شهرداری، چند حوزه درآمدی دارد که عوارض نوسازی و عوارض خودرو جزو حوزه‌های درآمد پایدار محسوب می‌شود. معضل تمامی شهرداری‌ها در پرداخت عوارض نوسازی است و پرداخت عوارض نوسازی، ضمانت اجرایی خوبی ندارد و برخی از شهروندان تا کارشان به شهرداری نیفتد، معمولا برای پرداخت پیشقدم نمی‌شوند اما رفته رفته این احساس در شهر حاکم می‌شود که پرداختی‌های شهروندان برای خود شهروندان و شهر هزینه می‌شود. شهرداری یک مجموعه اکتیو هست و همیشه در حالت ورود و خروج مطالبات می‌باشد و همیشه هم مطالبات به حالت نقدی نبوده و گاها هم بصورت غیر نقد نیز هست مثلاً شهرداری، منطقه‌ای را در نظر می‌گیرد و که آن زمینی راتملک نماید و  چون پیش بینی نشده بود بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفته بود که قطعا  منتظر است که آن زمین را با سود بهتری بفروشد تا بتواند از سود آن برای بدهی‌هایش استفاده کند

آقای دکتر سوال آخرم این هست که تعامل شهردار محترم با شورای محترم شهرتان چگونه است ؟

در واقع شوراهای اسلامی شهر نهادهای مردمی و اصل دموکراسی هستند شورا هست که شهرداری را در مقابل مردم پاسخگو قرار داده است یعنی در واقع شورا نیازهای مردم را احساس می‌کند و برای شهرداری بیان می‌کند.

بنده در ۹۹ درصد جلسات شورای شهر شرکت دارم که در آنجا مشکلات مردم بیان می شود و  اعضای شورا با شهرداری هماهنگ شده و در رفع این مشکلات ما را همیاری می‌کنند و در واقع اینجا باید بگویم تعامل شهرداری با شوراها عالیست همیشه با هم در ارتباط هستیم شورا در مشکلات ما را حمایت و پشتیبانی می‌کند نواقصات شهرداری را مطرح می‌کنند جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی هست و شورا هم چکیده‌ای از مردم هست 

نویسنده : مهدی رستمی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.